Včasná intervencia - súčasná prax v SR, európske modely a trendy - O projekte Európsky prístup k vzdelávaniu profesionálov v oblasti včasnej intervencie
- Uverejnené: 29. január 2014
- Prečítané: 11883x
Je všeobecne známe, že včasná diagnostika a včasná intervencia u detí s poruchami psycho-motorického vývinu je problematika veľmi zložitá a multidisciplinárna a aj preto dodnes u nás nemožno hovoriť o jej systémovom zabezpečovaní. V rokoch 2004 – 2006 bolo Slovensko jedným z partnerov medzinárodného projektu Európsky prístup k vzdelávaniu profesionálov v oblasti včasnej intervencie, ktorý gestorovalo Rakúsko. Ďalšími partnermi projektu boli: Belgicko, Estónsko, Grécko, Taliansko, Lotyšsko, Rumunsko, Španielsko a Česká republika ako strategický partner.
Cieľom projektu bolo:
- vytvoriť štruktúru Európskej študijnej osnovy (curriculum) pre profesionálov, ktorí pracujú v oblasti včasnej intervencie u detí,
- dať profesionálom možnosť hodnotiť a akreditovať svoje predchádzajúce tréningy, na základe tejto Európskej študijnej osnovy,
- dať vzdelávacím inštitúciám možnosť porovnať svoje výučbové ponuky v oblasti včasnej intervencie s touto Európskou osnovo
Ukázalo sa, že v Európe fungujú rôzne modely včasnej intervencie:
a) Stredoeurópsky model – založený najmä na pedagogických postupoch a na pedagogicky orientovaných tréningových modeloch (Rakúsko, Nemecko, Švajčiarsko, Luxembursko) s čiastočne definovanými tréningovými požiadavkami. Ide o nový typ profesie „Včasná intervencia u detí”.
b) Severoeurópsky model – založený najmä na službách pre komunitu, s rozdielnymi profesionálnymi štruktúrami v pedagogicko-psychologických centrách a habilitačných centrách, ktoré čiastočne pokrývajú oblasť včasnej intervencie. Profesionálmi sú psychológovia, špeciálni pedagógovia, poradcovia, terapeuti, osobní asistenti bez špecifického profesionálneho vzdelania.
c) Heterogénny juhoeurópsky model – kombinuje medicínske, psychologické a/alebo špeciálne vzdelávacie modely so základnými štrukturálnymi požiadavkami, napr. je tu ponuka španielskej alebo portugalskej možnosti získania magisterského titulu. Profesionálmi sú lekári, psychológovia, špeciálni pedagógovia, poradcovia, terapeuti s čiastočným špecifickým profesionálnym vzdelaním.
d) Východoeurópsky model – stále podporuje iba medicínske postupy, pokiaľ ide o profesionálov a ich vzdelávanie. Profesionálmi sú lekári, terapeuti, špeciálni pedagógovia – prevažne bez špecifického profesionálneho vzdelania.
Výstupmi tohto medzinárodného projektu boli:
- možnosť získať Európsky vzdelávací certifikát Včasná intervencia na základe ECTS,
- vypracovanie priameho sebahodnotiaceho inštrumentu pre vyhodnotenie formálneho a
- neformálneho vzdelávania pre profesionálov a pre vzdelávacie inštitúcie,
- vytvorenie dočasných certifikačných komisií, pozostávajúcich z predstaviteľov rôznych vzdelávacích inštitúcií, tvorcov vzdelávacích programov, z profesionálnych organizácií a zo zástupcov užívateľov (rodičov detí so zdravotným postihnutím).
Po ukončení tohto medzinárodného projektu bola a je snaha pokračovať v príprave profesionálov pre včasnú intervenciu, ale zatiaľ sa realizovali iba ďalšie projekty cez rezort zdravotníctva: Vyšetrenia psycho-motorického vývinu vo všeobecnej pediatrickej starostlivosti a Pilotáž skríningov psycho-motorického vývinu pre 2.- 11. preventívnu prehliadku (0-4 rokov) a najmäúčasť na medzinárodnom projekte (Katedra liečebnej pedagogiky na PFUK): Európska iniciatíva za kompetentnosť vo včasnej intervencii (2011 – 2013).